close
آخرین مطالب
  • هاست وردپرس تحویل آنی
  • فود کده
  • موزیک

    بازدید :394
    يکشنبه 6 شهريور 1401زمان :4:06
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

    راهنمای انتخاب موسیقی مناسب

    همانطور که می‌دانید انتخابِ آهنگِ مناسب گاهی می‌تواند به یک چالشِ تبدیل شود. چاره‌ای نیست کمی باید وقت بگذارید و هنرمندِ موردِ علاقه تان را پیدا کنید. به محض اینکه متوجه شدید چه آهنگی در چه موقعیتی روی عملکرد شما اثرگذار است یعنی راهتان را پیدا کرده اید. تحقیقات علمی فقط در موردِ اثربخشی آهنگ ها نظر می‌دهند و به شما آهنگ یا هنرمندی را معرفی نمی‌کنند؛ چون فاکتورهای مختلفی وجود دارد که از فردی تا فرد دیگر متفاوت است و افزون بر این سلایقِ یک شخص در گذر زمان و تحت تاثیرِ عواملِ مختلف می‌تواند دستخوش تغییر شود. پس عملاً تنها کسی که می‌تواند آهنگِ مناسب را برای شما پیدا کند خودِ شما هستید.

    به تایپ شخصیتی خود توجه کنید

    اثر هر موزیک بر هر شخص منحصر به فرد، متفاوت است. به عنوان مثال، افراد با سطح هوشیاری بالا ممکن است برای آرام کردن ذهن و یافتن فضای ذهنی مناسب برای مطالعه، به موزیک آرام احتیاج داشته باشد، در حالی که افراد آرام و یا حتی افراد بی حال و حوصله ممکن است به چیزی کمی شادتر نیاز داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که افراد درونگرا هنگام مطالعه خلوتی و سکوت را ترجیح می‌دهند، در حالی که افراد برونگرا هنگام مطالعه یا درس خواندن، تحرکات بیرونی بیشتری را در محیط اطراف خود ترجیح می دهند

    متناسب با فعالیت خود انتخاب کنید

    اگر آهنگ خاصی را دوست دارید، لذت شنیدن موسیقی روند مطالعه را دلپذیرتر می‌کند. اما لزوماً برای حافظه یا تمرکز خوب نیست زیرا آهنگی را که به خوبی بلد هستید به احتمال زیاد باعث حواس پرتی شما با خاطرات مرتبط می شود. بنابراین برای کارهای فکری یا هنگامی که می خواهید مطالب و مفاهیمِ جدید یاد بگیرید بهتر است از موسیقی بی کلام استفاده کنید.

    اگر به یک کارِ تکراری برخورد کردید آهنگ های باکلام گوش کنید که حسابی حواستان پرت شود و کمتر احساسِ خستگی کنید. و گاهی به مسائلی برخورد می کنید که بسته به پیچیدگی آن ها اصلاً امکان گوش دادن به موسیقی وجود ندارد و باید سکوتِ مطلق برقرار باشد. چه اشکالی دارد. اینجا از معجزۀ سکوت استفاده کنید. بهترین حالت برای انتخاب موسیقی مناسب این است که خودتان یک‌بار میزان یادگیری و متمرکز ماندنتان را با موسیقی و بدون آن تست کرده، و در نتیجه مفیدترین روش مناسب خود را انتخاب نمایید.

    در نهایت نوع آهنگ بستگی به شما دارد

    در نهایت اما باید دانست که اثر موسیقی بر میزان تمرکز و یادگیری ما کاملا نسبی است. موسیقی برای بعضی افراد حکم کاتالیزور یا تسریع‌کننده را دارد. از طرفی در یک سری افراد، موسیقی کاملا باعث حواس‌پرتی و عدم تمرکز می‌شود. با همۀ این‌ها برای افزایشِ بهره‌وری بهتر است به صورت مدام به آهنگ گوش ندهید.

    موزیک

    مدتی هم لازم است بدون آهنگ کار کنید. در انتخابِ آهنگ ها به تنوع و ترکیب آن ها توجه کنید. تکرارِ یک سبکِ مشابه می تواند اثر معکوسی روی کارایی شما بگذارد. این شما هستید که باید نوع موسیقی مناسب برای خود را بیابید، بنابراین لیستی از آهنگ‌های آرامش بخش مورد علاقه خود را مشخص کنید و از بین آنها چند مورد مناسب را بیابید.

    بازدید :562
    دوشنبه 7 شهريور 1401زمان :2:20
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

    تاریخچه ی دستگاه آواز در موسیقی ایرانی

    در گذشته به موسیقی سنتی ایرانیبه طور جزئی‌تر نگاه کرده‌ایم. قبل از جدا شدن موسیقی ایرانی از موسیقی عثمانی، استاد موسیقی را بر اساس مقام‌های موسیقی توضیح و آموزش می‌داده اند.

    مقام، نظامی از مدهای ملودیک است که در موسیقی سنتی عربی و ترکی، که اصولاً ملودیک هستند، استفاده می‌شد. کلمه مقام در زبان شیرین عربی معنای جایگاه و محل قرارگیری می‌دهد.

    آغاز جدایی موسیقی ایرانی از موسیقی عثمانی احتمالاً به دوران تیموریان بازگردد. در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی، همزمان با دوران حکومت سلسله‌های ایلخانیان و تیموریان در ایران، مفهوم مقام در موسیقی فلات آناتولی شرقی توسعه یافت.

    این موسیقی با موسیقی‌ای که در ایران و هرات (جمهوری اسلامی افغانستان کنونی) نواخته می‌شد، تفاوت داشت.

    به گفته پروفسور رافائل یورگ کیزوتر، تاریخ‌نگار موسیقی و استاد بزرگ موسیقی اهل اتریش:

    «موسیقی‌دان‌های ایرانی در طول پیشرفت‌های عظیمی موسیقی دوران خود گام‌های بزرگی برای تغییرات بنیادی موسیقی برداشته‌‌اند.»

    در نتیجه اساتید فقط نام‌های دوازده مقام و شش آواز اصلی را حفظ کردند و به همه مفاهیم دیگر عربی نام‌ها یا دسته ‌بندی ‌های فارسی قرار دادند.

    یکی از نتایج این پیشرفت، ظهور دستگاه‌های موسیقی به عنوان نوع جدیدی از دسته‌بندی ملودی‌های موسیقیایی فارسی بود. واژهٔ دستگاه از زمان قاجار در موسیقی فارسی رایج شد.ایرانیان در آن زمان به جای واژه مقام از واژه دستگاه استفاده می‌کردند.

    به گفته محسن حجاریان:

    «موسیقیدان قومی ایرانی، اولیم استفاده از واژه دستگاه به معنای امروزی آن به دوران رساله‌های آقا بابا مخمور، موسیقی‌دانی در دربار فتحعلی شاه قاجار، بازمی‌گردد.»

    اولین سند نوشته شده در مورد تقسیم‌بندی دستگاه‌ها به شکل امروزی، بحورالالحان نوشته فرصت‌الدوله شیرازی است.

    این اثر در سال ۱۹۰۴ در بمبئی به چاپ رسید که فقط گوشه‌های (که تحولات ملودیک و معرف پویایی‌های مختلف و بالقوه یک دستگاه است) هر دستگاه در آن فهرست شده است. این کتاب اشاره‌ای به ساختار دستگاه و نت‌های موسیقیایی گوشه‌ها نمی‌کند.

    در سالیان پایانی دوران قاجار، میرزا عبدالله و آقا حسینقلی، پسران علی اکبر فراهانی، موسیقی‌دان سرشناس و مشهور ایرانی، دستگاه‌ها را به صورت مجموعه‌ای با عنوان ردیف گردآوری و تدوین کردند.

    آن‌ها مفهوم و تعریف ردیف را به نسل بعدی موسیقی‌دانان ایرانی مانند اسماعیل قهرمانی، نورعلی برومند، درویش‌ خان و علینقی وزیری آموختند.

    باید یادآور شد که ردیف در موسیقی ایرانی به معنای طرز قرار گرفتن مثال‌های ملودیک، آوازها و موسیقی کلاسیک ایرانی است که از آن تحت نام گوشه نام برده می‌شود.

    ردیف در موسیقی ایرانی نقش بسیار مهمی در فرهنگ موسیقی سنتی ایرانیایفا کرد.

    اهمیت ردیف در فرهنگ جهان به اندازه‌ای بالا است که یونسکو آن را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست خود ثبت کرده است.

    در میان این موسیقی‌دانان، دکتر وزیری اولین کسی بود که به ‌طور رسمی با موسیقی غربی آشنا بود زیرا او در آلمان و فرانسه آموزش دیده بود.

    وی با وسعت دادن و گستردن نت‌نویسی غربی برای نمایش ریزپرده‌های رایج در موسیقی دستگاه، چندین گوشه از هر دستگاه را نت‌نویسی کرده و اولین ردیف مکتوب برای دستگاه را نوشت.

    از آن روز به بعد، موسیقی‌دان‌های نسخه‌های مختلفی از ردیف را به صورت صوتی و مکتوب گردآوری کردند.

    ر یشه‌شناسی واژه دستگاه به چه صورت است؟

    موزیک

    به گفته بسیاری از نظریه ‌پردازان، واژه دستگاه از دو واژه دست و گاه تشکیل شده است. این واژه به محل قرارگیری دست بر روی دسته سازها اشاره دارد. البته برخی نظریه پردازان بر این باورند که واژه دستگاه از کتاب گات‌ها، سروده‌های اوستایی زرتشت، برگرفته شده است.

    درباره ما
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس




    captcha


    پیوندهای روزانه
    • آرشیو لینک ها
    آمار سایت
    • کل مطالب : 2
    • کل نظرات : 0
    • افراد آنلاین : 1
    • تعداد اعضا : 0
    • بازدید امروز : 18
    • بازدید کننده امروز : 9
    • باردید دیروز : 0
    • بازدید کننده دیروز : 0
    • گوگل امروز : 0
    • گوگل دیروز : 0
    • بازدید هفته : 19
    • بازدید ماه : 77
    • بازدید سال : 811
    • بازدید کلی : 3697
    کدهای اختصاصی